Main Article Content

Abstract

UBY Public Relations has had an extraordinary role in improving the image and multinational cooperation at UBY in the last 3 years. The aim of this research is to describe the role of UBY Public Relations in efforts to increase multinational cooperation. This research was studied using the Excellent Public Relations theory by Grunig. Data collection techniques were carried out using in depht interview, observation, and documentation. The research result show that: a) Public Relations is involved in all activities related to cooperation; b) Public Relations uses social media to disseminate information; c) Public Relations as a center for information related to cooperation; d) Public Relations empowers its team through jobdesk division; e) Public Relations acts as a communicator; f) Public Relations carries out two-way communication; g) Public Relations provides internal opportunities to provide criticism and input regarding Public Relations performance; h) Public Relations prevents acts of discrimination within the institution.

Keywords

Role of Public Relations Cooperation Communication

Article Details

Author Biographies

Silvina Nur Anisa, Universitas Boyolali

Ilmu Komunikasi, Fakultas Komunikasi dan Teknik Informatika, Universitas Boyolali, Boyolali, Indonesia

Sri Hartini Dede, Universitas Boyolali

Ilmu Komunikasi, Fakultas Komunikasi dan Teknik Informatika, Universitas Boyolali, Boyolali, Indonesia

Topan Setiawan, Universitas Boyolali

Ilmu Komunikasi, Fakultas Komunikasi dan Teknik Informatika, Universitas Boyolali, Boyolali, Indonesia

How to Cite
Anisa, S. N., Dede, S. H., & Setiawan, T. (2024). The Role of Boyolali University Public Relations in Efforts to Increase Multinational Cooperation: Descriptive Study of The Use of Excellent Public Relations Theory by Grunig. Kinesik, 11(2), 205-224. https://doi.org/10.22487/ejk.v11i2.1462

References

  1. @universitasboyolali. 2024. Profil Instagram Universitas Boyolali. Instagram https://www.instagram.com/universitasboyolali.
  2. Amanda. 2020. Strategi Public Relations dalam Meningkatkan Citra Perusahaan. ADVis: Journal of Advertising, 125-135.
  3. Cindrakasih, R., Muhariani, W., Murtiadi, Saeni, E., Wulandari, Y., Bastian, Y., et al. 2024. Public Relations & Manajemen Krisis. Jambi: Sonpedia Publishing.
  4. Cutlip, S., Center, A., & Broom, G. 2021. Implementasi Excellent Public Relations dalam Pengelolaan Konflik oleh Energi Mega Persada Bentu Limited. Jakarta: Jurnal of Startegic Communications.
  5. Daryono, Bayu, Firmansyah, & dkk. 2021. Kontribusi Landasan Pendidikan dalam Aspek Humas Pendidikan. Pasuruan: Lembaga Academic & Research Institute.
  6. Eftitah, E., Martini, N. N., Susbiyani, A., & Herlambang, T. 2023. Pengaruh Kepuasan dan Citra Rumah Sakit Terhadap Kepercayaan dan Loyalitas Pasien. RELASI: Jurnal Ekonomi, 69-88.
  7. Esternberg. 2019. Pengumpulan Data dengan Wawancara. In Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (pp. 304-314). Bandung: Alfabeta.
  8. Gunawan, R. A. 2020. Adiksi Media Sosial dan Gadget Bagi Pengguna Internet di Indonesia. Jurnal Techno Socio Ekonomika, 1-14.
  9. Haeril, Mas'ud, & Irfadat, T. 2020. Peran Humas DPRD dalam Menjaga Kinerja dan Citra DPRD. JGOP: Journal of Government and Politics, 1-20.
  10. Hendayana, Y. 2023. Optimalisasi Peran Humas untuk Membangun Pendidikan Tinggi Unggul. Kabar Dikti, p. 1.
  11. Huberman, M. 2019. Aktivitas dalam Analisis Data Kualitatif. In Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (pp. 321-330). Bandung: Alfabeta.
  12. Iqbal, M., Samsu, Junaidi, M., & Ardiansyah. 2024. Peran Humas dalam Membangun Citra Positif Kwartir Daerah Gerakan Pramuka Jambi. MAUIZOH, 37-54.
  13. Krisyantono. 2021. Implementasi Excellent Public Relations dalam Pengelolaan Konflik oleh Energi Mega Persada Bentu Limited. Jakarta: Jurnal of Strategic Communications.
  14. Lani, O., & Handayani, B. 2021. Peranan Humas Pemerintahan (Government Public Relations) dalam Menciptakan Reputasi Pemerintahan yang Baik. Lontar: Jurnal Ilmu Komunikasi, 1-12.
  15. Maulidia, R. 2020. Peran Humas Pemerintah Sebagai Sarana Komunikasi Publik . UG Jurnal, 9-17.
  16. Munir, M., & Ma'sum, T. 2022. Strategi Membangun Brand Image Lembaga Pendidikan. INTIZAM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 22-41.
  17. Oktafia, M., & Halwati, U. 2023. Ruang Lingkup Manajemen Humas di Lembaga Pendidikan. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1279-1287.
  18. Purwo, R., & Puspasari, D. 2020. Peran Humas dalam Meningkatkan Citra Positif pada Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia (BPSDM) Provinsi Jawa Timur. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 458-467.
  19. Rezeky, R., & Saefullah, M. 2021. Strategi Humas Partai Gerindra dalam Membangun Citra Partai pada Pemilu 2014. In L. Renggo, A. Najih, & F. Qorib, Menjalin Komunikasi Publik: Strategi Humas Universitas Tribhuwana Tunggadewi dalam Menjaga Relasi Internal dan Eksternal (pp. 95-100). Malang: JISIP: Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik.
  20. Ruslan, R. 2021. Manajemen Public Relations dan Media Komunikasi: Konsepsi dan Aplikasi . Rajawali Pers.
  21. Sandyakala, M. 2020. Peran Public Relations dalam Meningkatkan Citra Lembaga Pendidikan. At-Tadbir: Media Hukum dan Pendidikan, 184-198.
  22. Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
  23. Sumendap, R. 2021. Humas Dalam Membangun Citra Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 2 Tondano. AKSARA: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 1435-1442.
  24. Sutiman, & Saleh, D. 2021. Peran Humas dalam Memberikan Pelayanan Kepada Masyarakat di Dinas Komunikasi Informasi dan Persandian Kota Yogyakarta. Jurnal Riset dan Penalaran Mahasiswa, 206-213.
  25. Universitas Boyolali. 2024. Homepage. https://uby.ac.id.
  26. Yulieta, F. S. 2021. Pengaruh Cyberbullying di Media Sosial Terhadap Kesehatan Mental. Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 257-263.
  27. Yuliyani, A., Subuki, M., Darmadi, D., Prasna, A., Asmu'i, & Furqon, A. 2023. Tantangan Kerjasama Internasional Bidang Pendidikan Tinggi Islam. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 1131-1154.