Main Article Content

Abstract

Tourism is one of the economic sectors that has great potential in increasing regional and national income. Bukit Waruwangi tourist attraction located in Serang Regency, Banten Province has great potential to attract both domestic and foreign tourists who contribute directly to the economy through various sectors such as accommodation, transportation, and culinary. Therefore, in the increasingly fierce competition in the tourism industry, an effective marketing strategy is needed to increase the attractiveness and visibility of a tourist attraction, through designing a mascot visual design as a strengthening identity that can be applied to various merchandise.  

Keywords

Design Logo Mascots Tourism Bukit Waruwangi

Article Details

Author Biographies

Sulthan Hafizh, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Serang-Banten, Indonesia

Program Studi Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Serang-Banten, Indonesia

Rangga Galura Gumelar, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Serang-Banten, Indonesia

Program Studi Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Serang-Banten, Indonesia

How to Cite
Hafizh, S., & Gumelar, R. G. (2024). Strengthening The Identity and Attractiveness of Bukit Waruwangi Tourism Through Mascot Design & Merchandise Logo. Kinesik, 11(2), 256-268. https://doi.org/10.22487/ejk.v11i2.1442

References

  1. Abdurrohman, A., Aditya, A., & Nurfitri, R. (2023). Perancangan Desain Maskot Kabupaten Situbondo Dengan Pendekatan Design Thinking. MAVIS : Jurnal Desain Komunikasi Visual, 5(01), 38–46. https://doi.org/10.32664/mavis.v5i01.757
  2. Abi, Y. I., & Aprianti, D. (2022). The Influence of Merchandising, Basic Principles, and Services on Customer Satisfaction at a Hypermart Store Retail Business Company in Bengkulu City. Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi Dan Keuangan, 3(1), 269–277.
  3. Alamsah, R., & Abidin, M. R. (2022). 151 Perancangan Maskot Untuk Mendukung Identitas Visual Objek Wisata Air Merambat Roro Kuning Bajulan Nganjuk. Barik, 3(2), 151–164.
  4. Aliya, F., & Kartono, G. (2024). CENDIKIA PENDIDIKAN PERANCANGAN MASKOT SEBAGAI IDENTITAS VISUAL DALAM UPAYA MENDUKUNG BRAND IDENTITY DAN MENINGKATKAN BRAND AWARENESS UNIVERSITAS NEGERI MEDAN. 3(8), 81–93.
  5. Arifudin, D., Heryanti, L., & Pramesti, D. (2021). Pelatihan desain mockup dan logo sebagai branding produk untuk meningkatkan nilai jual bagi UMKM. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 5(5), 2640–2651.
  6. Armayuda, E., & Praga Deva, R. (2020). METODE DESAIN DARI BRAND MENJADI MASKOT BERDASARKAN ADAPTASI METODE ALINA WHEELER KE DALAM MODEL 5M. http://publikasi.dinus.ac.id/index.php/andharupa
  7. Auliazmi, R., Rudiyanto, G., & Utomo, R. D. W. (2021). Kajian Estetika Visual Interface Dan User Experience Pada Aplikasi Ruangguru Aesthetic Studies Of Visual Interface And User Experience Of The Ruangguru Application. Jurnal Seni Dan Reka Rancang: Jurnal Ilmiah Magister Desain, 4(1), 21–36.
  8. Bernarto, I., Berlianto, M. P., Meilani, Y. F. C. P., Masman, R. R., & Suryawan, I. N. (2020). The influence of brand awareness, brand image, and brand trust on brand loyalty. Jurnal Manajemen, 24(3), 412–426.
  9. Erlyana, Y., & Ressiani, R. (2020). Perancangan Buku Desain Kemasan” Basic Of Packaging”. ANDHARUPA: Jurnal Desain Komunikasi Visual & Multimedia, 6(02), 160–172
  10. Gede, P., Kresna, S., Yoga, D., Gde, C., Swendra, R., Ketut, N., & Sarjani, P. (n.d.). PERANCANGAN DESAIN MASKOT FESTIVAL UBUD CAMPUHAN BUDAYA DI YAYASAN JANAHITA MANDALA UBUD (Vol. 4, Issue 1).
  11. Halim, B. C., Dharmayanti, D., Si, M., Ritzky, D., & Brahmana, K. M. R. (2014). PENGARUH BRAND IDENTITY TERHADAP TIMBULNYA BRAND PREFERENCE DAN REPURCHASE INTENTION PADA MEREK TOYOTA. In Jurnal Manajemen Pemasaran Petra (Vol. 2, Issue 1).
  12. Hikary, D., Fakultas, R., Komunikasi, D., Teknologi, I., Bisnis, D., Bukit, K., & Tawangmangu, P. (2024). PERANCANGAN MASKOT PRODUK BOWAH (BOBA BUWAH NAGA) (Vol. 2, Issue 1). Mei.
  13. Imanuel, E., & Eko Nugroho, V. (2023). Perancangan Maskot “BIMA” Sebagai identitas Politeknik Bina Madani.
  14. NATALIA DWI CHRISTSTEFANNIE. (2018). PERANCANGAN BRAND IDENTITY LEMBAGA BIMBINGAN UCOMIC BERUPA MASCOT SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN KESADARAN MASYARAKAT.
  15. Nur Hakim, F., & Rizqa Naja, A. (2023). Desain Brand Identity Coconut Orchids Nursery. Pixel :Jurnal Ilmiah Komputer Grafis, 16(2), 180–189. https://doi.org/10.51903/pixel.v16i2.1421
  16. Ruslan, A. (2020). Identitas visual milenial dalam merek minuman bubble tea di Tangerang Selatan. Avant Garde, 8(1), 46–59.
  17. Sabeth Uttara. (2021). Analisis Desain Karakter Pada Maskot Asian Games Ke-18 Jakarta Palembang.
  18. Septian, R., Poernomo, M., Lusianawati, H., & Haikal, A. (2021). Representasi Makna Pada Karakter “Si Delos” Dalam Maskot Pilkada Depok Tahun 2020 (Analisis Teori Semiotika Roland Barthes).
  19. Soewardikoen, D. W. (2021). Metodologi Penelitian Desain Komunikasi Visual–Edisi Revisi. PT Kanisius.
  20. Song, J., Xu, F., & Jiang, Y. (2022). The colorful company: Effects of brand logo colorfulness on consumer judgments. Psychology & Marketing, 39(8), 1610–1620.
  21. Studi Desain Komunikasi Visual, P. (n.d.). DESAIN LOGO DAN MASKOT “DIFABEL KLATEN” SEBAGAI BRAND AWARENESS KAMPANYE SOSIAL PEDULI MASYARAKAT DISABILITAS DI KLATEN, JAWA TENGAH Yulianto Hadiprawiro.
  22. Studi Desain Komunikasi Visual, P., & Seni Rupa dan Desain, F. (n.d.). Jurnal Bahasa Rupa | 104 PERANCANGAN MASKOT ISI PADANGPANJANG SEBAGAI MEDIA BRANDING Olvyanda Ariesta. http://bit.do/jurnalbahasarupa
  23. Syahroni, M. I. (2022). Prosedur penelitian kuantitatif. EJurnal Al Musthafa, 2(3), 43–56.
  24. Syarif, A. P., & Putra, D. (n.d.). 2 ND MDP STUDENT CONFERENCE (MSC) 2023 PEMBUATAN DESAIN MASKOT SEBAGAI REPRESENTASI VISUAL RETURN SPACE & COFFEE.
  25. Ulita, N., & Hartono, R. (2023). TINJAUAN VISUAL BRAND IDENTITY PRODUK MAKARONI PEDAS SEBAGAI ACUAN PERANCANGAN DESAIN A VISUAL REVIEW OF THE BRAND IDENTITY OF SPICY MACARONI PRODUCTS AS A REFERENCE IN DESIGN.