Main Article Content

Abstract

The diversity of visual content on Instagram social media triggers users to repeatedly view and access uploads on the target social media. This is in the form of interest which causes a response that is processed first through a stimulus. In this case, it is in the form of visual content on social media Instagram @himakom.uki. This research uses a qualitative descriptive method with data collection techniques using interviews from informants determined based on purposive sampling techniques. This research aims to find out and analyze user’s interest in visual content on Instagram. By using analytical techniques, namely data reduction, data presentation and drawing conclusions, research results show that varied visual content tends to attract the attention of Instagram users to continuously search for information. This is in line with Stimulus, Organism and Response (SOR). Where the stimulus is in the form of a message, the organism is in the form of an Instagram user and the response is in the form of behavior to continuously view visual content uploaded on social media.

Keywords

Interest Content Visual Instagram

Article Details

How to Cite
Litha, T. S., & Kreshan, A. (2024). SOCIAL MEDIA USER INTEREST IN VISUAL CONTENT ON @himakom.uki INSTAGRAM. Kinesik, 11(1), 103-113. https://doi.org/10.22487/ejk.v11i1.1266

References

  1. Abidin, M. (2022). URGENSI KOMUNIKASI MODEL STIMULUS ORGANISM RESPONSE (S-O-R) DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN. Komunikasi Dan Bahasa, 3(1), 52.
  2. Aditya, D., Antoni, C., Teknik Informatika, J., & Negeri Batam, P. (2021). PERBANDINGAN DAYA TARIK PEMBACA TERHADAP KONTEN INFOGRAFIS BATAM POS VERSI CETAK DAN ONLINE. http://publikasi.dinus.ac.id/index.php/andharupa
  3. Annur, C. M. (2023, November 28). Indonesia Jadi Negara dengan Pengguna Instagram Terbanyak ke-4 di Dunia. Databoks. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2023/11/28/indonesia-jadi-negara-dengan-pengguna-Instagram-terbanyak-ke-4-di-dunia#:~:text=Menurut%20laporan%20We%20Are%20Social,Instagram%20terbanyak%20keempat%20di%20dunia
  4. Ardianti, F., & Lubis, D. P. (2020). EFEKTIVITAS INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA PROMOSI DESA WISATA MALASARI, KECAMATAN NANGGUNG, KABUPATEN BOGOR The Effectiveness of Instagram as a Promotion Media of Malasari Tourism Village, Nanggung, Bogor District. Jurnal Sains Komunikasi Dan Pengembangan Masyarakat [JSKPM], 4(6), 796–809. https://doi.org/10.29244/jskpm.v4i6.739
  5. Fitriani, Y. (2021). PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI MEDIA PENYAJIAN KONTEN EDUKASI ATAU PEMBELAJARAN DIGITAL. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 5(4), 1006–1013. https://doi.org/10.52362/jisamar.v5i4.609
  6. Fitrina Irawan, E., Haswanto, N., Ratri, D., Desain, M., Rupa, S., & Desain, D. (2021). KAJIAN ELEMEN VISUAL PADA FOTO PROMOSI PRODUK FASHION LOKAL “COTTON INK” DI INSTAGRAM.
  7. Haikal, Priskila, O., & Ningtyas, D. A. (2023). TINJAUAN ALUR KERJA TIM MEDIA SOSIAL INTRACS DALAM MENGIKUTI TREN BERTEMA ‘CORPORATELIFE’ DI PLATFORM TIKTOK. Nivedana: Jurnal Komunikasi Dan Bahasa, 4(2), 408. https://radenwijaya.ac.id/jurnal/index.php/NIVEDANA/article/view/1038/572
  8. HIMAKOM UKI. (2023). Advoinfo.Digital. @himakom.uki. https://www.Instagram.com/p/C0IyFrVL-Q0/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA== (Accessed Saturday 19 Apr. 24, 20.00 WIB)
  9. Ningrum, F. K., & Syarah, M. M. (2018). INSTAGRAM DAN TWITTER SEBAGAI STRATEGI HUMAS PT JASA MARGA (PERSERO) TBK DALAMMENINGKATKAN PELAYANAN. Communication Science and Islamic Da’wah, 2(2), 4–5.
  10. Pawitri. (2022). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KETERTARIKAN ANAK MENGIKUTI KEGIATAN SEKOLAH MINGGU BUDDHA DI SMB MAHABODDHICITTA SAMPETAN TAHUN 2022.
  11. Pradita, L. R., & Kristanty, S. (2018). MEDIA SOSIAL INSTAGRAM SEBAGAI PRESENTASI DIRI (Studi Kasus Pengguna Instagram di Jakarta. Pantarei, 2(2), 5–6.
  12. Rafiq, A. (2020). DAMPAK MEDIA SOSIAL TERHADAP PERUBAHAN SOSIAL SUATU MASYARAKAT. Global Komunika, 1(1), 19.
  13. Saleh, S., Pd, S., & Pd, M. (2017). ANALISIS DATA KUALITATIF.
  14. Setyaningsih, Y. (2023). Multimodalitas linguistis-visual dalam morfologi bahasa Indonesia: persepsi pemaduan dalam pengembangan desain pembelajaran. Diglosia: Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajarannya, 6(4), 973.
  15. Simin, S. (2021). Smartphone, Generasi Alpha, dan Pembelajaran Matematika: Suatu Kajian Literatur. Prosiding Seminar Nasional Penerapan Ilmu Pengetahuan Dan Teknologi : Kampus Merdeka Meningkatkan Kecerdasan Sumberdaya Manusia Melalui Interdispliner Ilmu Pengetahuan Dan Teknologi : Pontianak, 24 Agustus 2021, 17–30. https://doi.org/10.26418/pipt.2021.46
  16. Sujatmiko, A., & Setiawan, H. (2022). Efek Kualitas Pelayanan Terhadap Citra Gojek Pada Mahasiswa Universitas Islam Riau. CommunicationManagementand Organization, 1(1), 45.
  17. Universitas Kristen Indonesia. (2021). HIMPUNAN MAHASISWA ILMU KOMUNIKASI. Fisipol UKI. https://fisipol.uki.ac.id/page/index/himpunan-mahasiswa-ilmu-komunikasi-2022040410
  18. Vilianus, J., & Matusin, I. O. (2023). PENGARUH SOCIAL MEDIA MARKETING, BRAND AWARENESS, BRAND ENGAGEMENT TERHADAPPURCHASE INTENTION. Ekonomi Trisakti, 3(1), 1767.
  19. Yonatan, A. Z. (2023, May 29). Pengguna Instagram Berdasarkan Rentang Usia 2023. Goodstats. https://data.goodstats.id/statistic/agneszefanyayonatan/pengguna-Instagram-berdasarkan-rentang-usia-2023-MEdzz
  20. Zulkarnain, I., & Pinasti, I. S. (2017). KETERTARIKAN REMAJA TERHADAP KOMUNITAS PUNK DI KOTA MAGELANG. Pendidikan Sosiologi, 6(4).